Sök på Pensionsmyndigheten

Logga in på Dina pensionssidor
 
02 jul 2015

Europeisk utmärkelse till pilotprojekt på servicekontoren för nyanlända

Det myndighetsgemensamma projektet Mötesplatser och information, som nu finns som pilotprojekt på fyra servicekontor, får en fin europeisk utmärkelse i höst.

Projektet Mötesplatser och information ansökte i våras om en utmärkelse från European Public Sector Award, ESPA, som delas ut till samarbeten inom offentliga sektorn som syftar till att förbättra samhället.

I slutet av juni kom beskedet att Mötesplatser och information har valts ut till ett av de samarbeten som kommer att få ett ”Best Practice Certificate”.  Projektet, som ska fungera som ”en väg in i Sverige” för nyanlända, heter på engelska ”Venue and Information”.

– Självklart är vi överlyckliga över den här fantastiska nyheten, kommenterar projektledare Louise Andersson på Försäkringskassan.

Totalt kom det in 266 projekt från 36 europeiska länder och institutioner. 64 av dem får nu ta emot utmärkelsen Best Practice Certificate under en ceremoni i Maastricht i Nederländerna den 17–18 november.

Läs mer om utmärkelsen från European Public Sector Award, ESPA.länk till annan webbplats

Läs mer om servicekontorenlänk till annan webbplats

Pilotprojektet för nyanlända på servicekontoren

Under 2015 pågår pilotprojektet ”Mötesplatser och information” på fyra servicekontor: Alingsås, Borlänge, Ljusdal och Norrköping.

Projektet är ett förslag som togs fram av Samverkansuppdraget, ett myndighetsgemensamt uppdrag som Migrationsverket tog initiativ till hösten 2013. 

I projektet samarbetar fyra servicekontor (Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket) med Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och fyra kommuner. Syftet är att förenkla och minimera nyanländas kontakter med olika myndigheter.

Flera ärenden på samma kontor

Servicekontoren är ett samarbete mellan Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Skatteverket. Här kan du få svar på frågor om pension, socialförsäkring och skatter.

På servicekontoret kan du få allmän vägledning och råd i frågor som rör din pension, hjälp med blanketter och ansökningar, information om pågående ärenden med mera.

I servicekontoren samarbetar Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Skatteverket. Det innebär att du slipper besöka flera kontor med dina frågor. På ett och samma ställe får du en helhetsbild över ditt ärende, även om det berör flera myndigheters administration och regelverk.

Det första servicekontoret i den gemensamma satsningen på lokala servicekontor öppnade 2008. Det finns i dag över 100 servicekontor från Kiruna i norr till Trelleborg i söder.

Presskontakt (vik)

Jimmy Larsson Hagberg

Mona Myrberg

Direkt
072-210 22 59

Växel
0771-771 771

mona.myrberg(a)
pensionsmyndigheten.se

Vi använder kakor

Vi använder kakor (cookies) för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats och våra tjänster. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Mer om kakor och hur du tar bort dem