Sök på Pensionsmyndigheten

Logga in på Dina pensionssidor

Personlig kod

Personlig kod är den kod som Pensionsmyndigheten tillhandahåller till dig som pensionssparare för att du själv ska kunna logga in och se din allmänna pension, göra en pensionsprognos själv eller via telefon.

Personlig kod 2015

I årets utskick av Orange kuvert skickar vi ut en personlig kod beroende på om du har använt din kod eller inte. Kortfattat innebär det att:

  • Om du inte har använt din kod sedan 15 juli 2014 får du en ny i år.
  • Om du har använt din kod sedan den 15 juli 2014 gäller den koden.
  • Har du bytt till en egen kod skickar vi inte ut den.
  • Har du beställt en ny kod eller fått en ny kod på ett event av oss efter den 13 januari 2015, gäller inte den kod som du får i orange kuvert i år.

Vad kan du göra med den personliga koden?

Du måste ha en personlig kod, Mobilt BankID eller en e-legitimation, för att kunna logga in på Dina pensionssidor här på Pensionsmyndighetens webbplats. Där kan du bland annat se hur mycket du sparat in till din pension och göra en prognos över hela din pension. Du kan även använda koden för att få reda på värdet på ditt konto via självbetjäning per telefon.

Vad kan du inte göra med den personliga koden?

Om du vill ansöka om pension direkt via webbplatsen, behöver du ha en e-legitimation för att kunna signera din ansökan. Du måste även ha e-legitimation om du vill se eller ändra bankkonto som din pension betalas ut till och när du vill byta dina premiepensionsfonder.

Så skaffar du en personlig kod

En personlig kod kan du enkelt beställa här på webbplatsen under Beställ personlig kod eller via kundservice. Det tar cirka 2-4 vardagar från beställning tills du har personliga koden i din brevlåda.

Beställa ny kod

Om du redan har fått en personlig kod, men glömt eller tappat bort den, kan du förstås också beställa en ny personlig kod.länk till annan webbplats

PPM-kod

Om du hade en kod som du loggade in med på ppm.nu (Premiepensionsmyndighetens webbplats) kan du fortsätta att använda den när du loggar in på ditt konto här på Pensionsmyndighetens webbplats. Om du glömt eller tappat bort den kan du beställa en ny.

Byta personlig kod

Om du tycker att den kod du får från oss är svår att komma ihåg kan du byta den mot en kod som du väljer själv. Det gör du när du loggat in på Dina pensionssidor. Då kan du se en länk Byt personlig kod uppe till höger i din inloggningsruta under ditt namn och personnummer.

Observera att du bara kan byta kod om du loggat in med kod, inte om du loggat in med e-legitimation.

Om din kod blir spärrad

Anger du fel kod tre gånger under inloggning spärras koden. Du kan då beställa en ny personlig kod.
 

Koden i orange kuvertet 2014


I år får alla som har ett konto hos oss automatiskt en ny personlig kod (pinkod) direkt i det orange kuvertet. Detta gör vi för att du enkelt ska kunna logga in och göra en pensionsprognos utan att behöva beställa en kod.

Du som redan har och använder en kod behöver inte byta, om du inte vill. Den 16 maj kommer den kod du inte aktivt använder att raderas. Har du inte loggat in med någon kod är det den du fick utskickad i orange kuvertet som gäller. Det går förstås också att beställa en helt ny personlig kod.