Sök på Pensionsmyndigheten
Logga in på Dina pensionssidor

Personlig kod

Personlig kod är den kod som Pensionsmyndigheten tillhandahåller till dig som pensionssparare för att du själv ska kunna logga in och se din allmänna pension, göra en pensionsprognos eller per telefon.

Personlig kod i orange kuvert 2014

I orange kuvert 2014 får alla en personlig kod som kan användas till att göra en pensionsprognos och för att kunna se sin egen pension. Hade du en kod innan kan du fortsätta använda den eller välja att använda den nya du fått. Den kod du inte använder tas bort automatiskt i mitten på maj månad 2014. Om du inte har använt någon av koderna fram till mitten av maj, kommer den nya koden som du fick i ditt orange kuvert 2014 att gälla.

Vad kan du göra med den personliga koden?

Du måste ha en personlig kod, Mobilt BankID eller en e-legitimation, för att kunna logga in på Dina pensionssidor här på Pensionsmyndighetens webbplats. Där kan du bland annat se hur mycket du sparat in till din pension och göra en prognos över hela din pension. Du kan även använda koden för att få reda på värdet på ditt konto via självbetjäning per telefon.

Vad kan du inte göra med den personliga koden?

Om du vill ansöka om pension direkt via webbplatsen, behöver du ha en e-legitimation för att kunna signera din ansökan. Du måste även ha e-legitimation om du vill se eller ändra bankkonto som din pension betalas ut till och när du vill byta dina premiepensionsfonder.

Så skaffar du en personlig kod

En personlig kod kan du enkelt beställa här på webbplatsen under Beställ personlig kod eller via kundservice. Det tar cirka tre vardagar från beställning tills du har koden i din brevlåda.

Beställa ny kod

Om du redan har fått en kod, men glömt eller tappat bort den, kan du förstås också beställa en ny.

PPM-kod

Om du hade en kod som du loggade in med på ppm.nu (Premiepensionsmyndighetens webbplats) kan du fortsätta att använda den när du loggar in på ditt konto här på Pensionsmyndighetens webbplats. Om du glömt eller tappat bort den kan du beställa en ny.

Byta kod

Om du tycker att den kod du får från oss är svår att komma ihåg kan du byta den mot en kod som du väljer själv. Det gör du här på webbplatsen när du loggat in på Dina pensionssidor. När du gjort det kan du se länken Byt personlig kod uppe till höger i din inloggningsruta under ditt namn och personnummer. Observera att du bara kan byta kod om du loggat in med kod, inte om du loggat in med e-legitimation.

Om din kod blir spärrad

Anger du fel kod tre gånger under inloggning spärras koden. Du kan då beställa en ny kod.
 

Koden i orange kuvertet 2014


I år får alla som har ett konto hos oss automatiskt en ny personlig kod (pinkod) direkt i det orange kuvertet. Detta gör vi för att du enkelt ska kunna logga in och göra en pensionsprognos utan att behöva beställa en kod.

Du som redan har och använder en kod behöver inte byta, om du inte vill. Den 16 maj kommer den kod du inte aktivt använder att raderas. Har du inte loggat in med någon kod är det den du fick utskickad i orange kuvertet som gäller. Det går förstås också att beställa en helt ny kod.

Fondbyten kräver inloggning med e‑legitimation

Vi har ökat säkerheten för våra transaktionstjänster vilket innebär att du behöver logga in med e-legitimation eller Mobilt BankID för att kunna byta fonder. Du kan också, som förut, byta fonder via en fondbytesblankett.

Läs mer om stopp av fondbyte med personlig kod

Fråga oss på Facebook

På vår Facebooksida kan du snabbt och enkelt få svar på dina frågor om pension.

Besök oss på Facebooklänk till annan webbplats

Ring kundservice


0771-776 776